Kundcase:

If Skadeförsäkring – innesälj konsument


Kontaktar 700 000 befintliga kunder om året

If Skadeförsäkring kontaktar nya och befintliga kunder för rådgivning och försäljning. If har 180 mötesbokare som tillsammans kontaktar cirka 700 000 kunder om året.

I början av 2013 behövde If byta ut sitt gamla system, som blivit föråldrat. Efter ett flertal jämförelser valde If S2 och det har man inte ångrat.

S2 infördes på den utlovade dagen

– Vi har inte haft S2 länge, cirka ett år, men det har börjat fantastiskt bra – och det redan i själva implementeringsfasen. Vi införde det nya systemet på dagen, som S2 hade utlovat. Det är en bedrift när det handlar om stora IT-system, fem olika kontor och nästan 200 personer som berörs, säger Ingvar Cohrs, affärsutvecklare på If.

Ökad effektivitet

I och med bytet av system valde If även att uppdatera och optimera sin arbetsprocess. En av de stora förändringarna är bytet av dialer-metod. Från att ha arbetat med en ringmetod som kallas preview dialer har man i och med bytet till S2 gått över till predictive dialer, som ökar effektiveten och beläggningen på säljarna ordentligt.

Integrerad lösning

Alla kontakter och all den information som samlas in via S2 återrapporteras automatiskt vidare in till If:s CRM-system.

Ett mönsterprojekt inom if

– Hela processen med att implementera S2 har varit fantastiskt bra. Hos oss internt på If är vårt S2-projekt lite av ett mönsterprojekt med leverans i tid, kvalitet i leveranserna med mera. Personalen från S2 har arbetat mycket nära våra andra systemleverantörer, varit otroligt lyhörda och jobbat mycket effektivt, säger Ingvar Cohrs.

Nästintill självförklarande

Hur mycket utbildning behövdes i nya S2-systemet innan säljarna kunde börja jobba?

– Nästan ingenting. För våra handläggare och säljare är systemet nästintill självförklarande. S2 har kört en allmän genomgång på kanske en och en halv timme för hela gruppen, sedan kunde vi börja sälja skarpt, säger Ingvar Cohrs.

Försäljningen har ökat 13%

Märks då implementeringen av S2-systemet hos If?

– Effektiviteten har gått upp kraftigt sedan vi implementerade S2. Såväl tid med kund i telefon som försäljning har ökat med cirka 13 % om man jämför samma period innan respektive efter implementering av S2. Det beror främst på införandet av predictive dialer. Dessutom kan vi

fortfarande göra processförbättringar som skulle öka effektiviteten ytterligare. Det finns potential hos systemet som vi ännu inte utnyttjar, men vi skruvar till det allterftersom, säger Ingvar Cohrs.