Kundcase:

selecta – prospektering fältsäljare

Selecta är marknadsledande inom vending

Selecta är marknadsledande i Europa inom vending-branschen. Du har förmodligen mött Selecta då du köpt varmt kaffe, något att äta eller dricka ur en automat eller maskin. I Sverige har man cirka 500 anställda.

Niklas Nilsson är regional försäljningschef på Selecta med ansvar över 13 fältsäljare i Stockholm och norra Sverige. Säljgruppen är inriktad på små och medelstora företag, mellan 20 och 150 anställda.

Selecta använder S2 för att prospektera och boka kundbesök.

Effektivt och strukturerat bokningsarbete i s2

– Vi tankar in nya leads i S2-systemet och lägger i säljarnas portföljer. Det gör att säljarna enkelt kan logga in i S2 och börja ringa till dessa leads. På så sätt får de ett mycket effektivt och strukturerat bokningsarbete. Säljarna är utspridda i landet, så vi har två fasta ringpass i veckan då alla sitter samtidigt och bokar, säger Niklas Nilsson.

Medlyssna på distans

Som säljchef tycker Niklas Nilsson att S2 fungerar bra för att hålla ihop gruppen, trots att de sitter utspridda över landet. Niklas kan även medlyssna för att coacha sina säljare i de fall det behövs.

Säljaren loggar in och därefter sköter S2 ringandet så att säljaren kan styra allt från sin dator.

Från Selectas centrala CRM-system kommer de leads som ska ringas upp. De laddas in i S2 och blir enskilda kundkort med den informationen som säljarna behöver. Här finns också fält för säljaren att anteckna i.

Verktyg för att styra coachingen

I S2 samlas en mängd data. Förutom bokade möten kan man också se hur långt samtalet var, om något kundbesök bokades och i så fall om det görs någon uppföljning på det. För Niklas Nilsson som säljchef genereras också nyttig statistik om samtalen, vilket hjälper honom i coachningsarbetet av sina säljare. Ringer man till exempel många samtal men har svårt att få till bokade besök kan Niklas samlyssna och höra var i säljprocessen det behövs stöd. Niklas kan koppla in sig oavsett var han är i Sverige. Då tänds en ruta på säljarens skärm som meddelar om samlyssningen, så det inte blir någon överraskning.

Niklas Nilsson känner sig så bekväm med S2-systemet att han har tagit in S2 på flera företag där han jobbat under åren.

– S2 är professionella och väldigt lyhörda för våra tips och idéer, de tar till sig av vår feedback på systemet. Det gör oss effektiva, säger Niklas Nilsson.