Om muntliga avtal förbjuds

Är ditt företag rustat för en lagändring?

2013 beslöt regeringen att tillsätta en statlig utredning med namnet Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning JU 2013:15. Syftet var att se över om konsumentskyddet i samband med telefonförsäljning behöver stärkas och att i så fall föreslå åtgärder.

Utredningen resulterade i ett betänkande som presenterades den 17 juni 2015 under namnet Konsumentskydd vid telefonförsäljning SOU 2013:95. I detta betänkande föreslås bland annat ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Ett sådant krav innebär att konsumenten efter avslutat samtal skriftligen accepterar anbudet – genom undertecknande av dokument eller via sms eller e-post.

Gensvaret från telemarketingbranschen resulterade bland annat i ett upprop från bransch- och intresseföreningen Kontakta, som menar att konsumentskyddet bör kunna stärkas utan att näringslivet drabbas. Medlemmarna uppmanas nu att agera mot förslaget på bred front. Deras argument mot förslaget är bland annat att det – om det drivs igenom – kommer att innebära ett försäljningsbortfall på mellan 30 och 70 procent. Dessutom, menar man, kommer inte detta att innebära några garantier för att marknaden befrias från oseriösa aktörer. Ett annat problem man belyser är att det rent administrativt kommer att bli dyrare för sälj- och kontaktintensiva företag att bedriva sin verksamhet, då detta kommer att ställa allt högre krav på ny teknik.

Morgan Sandberg, vd på företaget S2 som bland annat tillhandahåller säljsystem till företag i branschen, följer händelserna:

– Om lagen införs kommer majoriteten av alla telefonförsäljare i Sverige tvingas börja skicka skriftliga avtal med mail eller post, men att få kunden att skriva ut, signera, scanna och maila eller posta ett avtal i retur är i regel väldigt svårt.

Sandberg är dock inte oroad när det gäller S2:s egna kunder eftersom säljsystemet redan är rustat för en eventuell lagändring:

– För våra kunder uppstår inget problem eftersom e-signering redan kan användas i S2 som alternativ till muntliga avtal. Att införa den här signeringsmetoden är gjort över en natt, vilket innebär att den som redan använder S2 kan sitta lugnt i båten. Nya kunder får kostnadsfritt utvärdera tjänsten för e-signering under en provmånad.

En bonus är att exakt samma förfarande som för e-signering av avtal går att applicera på offerter – man skapar en offertmall som undertecknad blir ett bindande avtal. Nu har vi möjlighet att använda oss av det förfarande som tidigare använts i mer komplexa affärer och applicera det på ett praktiskt sätt inom telefonbearbetning.

By | 2018-06-04T01:06:39+00:00 2018-04-11|kunskapsbank|