Dela

Med kreativitet tog sig Value Call ur krisen

Uppsalaföretaget Value Call har sedan starten 2016 fått stort genomslag för sin mötesbokningstjänst riktad till mäklare.
När Corona-pandemin lamslog Sverige blev Value Call ett av de företag som drabbades hårt. Vi träffar Andreas Widerlöv, en av grundarna och VD, som berättar mer.

I vår plan för 2020 var det året som vi hade tänkt växla upp vår verksamhet. Speciellt under våren som normalt är vår starka period var tanken att kunna skörda allt det hårda arbete som vi lagt ned de senaste tre åren. Men så när Corona slog till ordentligt i mitten på mars blev en ganska rejäl smäll för oss. Att ha som affärsidé att underlätta möten mellan människor när alla uppmanas upprätthålla social distans var inte det bästa, säger Andreas.

Hur agerade ni i den situationen?

  • Vi kom fram till att vi måste tänka om. Istället för att satsa på att boka fysiska möten måste vi förmå mäklare att satsa på videovärderingar av bostäder. På det sättet kan kunden i lugn och ro gå runt med sin telefon och visa upp bostaden för mäklaren. Vi vände oss till våra kunder och det uppfattades faktiskt som positivt från mäklarnas sida. Det både de och vi insåg var att det här borde man egentligen ha satsat på redan tidigare. Det sparar tid för alla inblandade och blir ett bra första steg att få kontakt med en mäklare på.

Vad gjorde ni mer?

  • Vi gjorde bedömningen att det var ett kanontillfälle för oss att experimentera lite och provade att ta kontakt med potentiella kunder under ett helt eget namn, något vi funderat på i flera år. Vi valde även att förmedla möten oavsett när i tiden kunderna vill sälja, så att mäklare för en billigare slant kan komma i kontakt med kunder som ska sälja på både kort och lång sikt. Det här har förändrat hela vårt sätt att arbeta faktiskt och lade grunden till en ny prislista för våra tjänster idag, förklarar Andreas.

Valde ni att jobba hemifrån eller köra vidare på kontoret?

  • Vi testade först att köra hemifrån, alla fick med sig headset hem. Tack vare att S2 är molnbaserat var det väldigt enkelt. Halva styrkan fortsatte jobba hemifrån ända till nu i augusti. Vi andra återgick till att jobba från kontoret. Omställningen under Corona underlättades också av hur enkelt det är att anpassa S2-systemet. Jag kunde enkelt som administratör själv göra inställningar för att möjliggöra bokning av videomöten med mera. Vi valde att inte permittera utan passade istället på att satsa vidare. Något jag har lärt mig är att när andra bygger vindskydd i stormen ska man passa på att hissa segel. Det gav resultat och gjorde att vi klarade oss genom den här tuffa perioden utan att minska vår arbetsstyrka.

Hur ser ni på framtiden?

  • Då vi nu bokar möten med alla som äger sitt boende, oavsett om de just nu planerar sälja, så får vi ett annat momentum på säljgolvet vilket ger mer energi till hela gänget. Vi ser även att bostadsmarknaden har börjat återhämta.
    Vi ser positivt på hösten och augusti har börjat riktigt bra, säger Andreas Widerlöv VD på Value Call.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag?

Välj om du vill fylla i formuläret eller ringa oss på 018 – 12 96 00

Boka en demo