Dela

”Det är lätt för oss att fortsätta växa med S2”

Diamax är idag en av Västerbottens största företag inom telemarketing, kundservice och mötesbokning. VDn Johan Hettinger har gått den långa vägen efter att ha börjat inom branschen 2004.   

– Tillsammans med två medgrundare startade jag Diamax sommaren 2011.
Vi anade att marknaden skulle förändras och att vi därför behövde arbeta på ett nytt sätt. Det vi såg framför oss var att uppdragsgivare skulle ställa hårdare krav på kvalitet, tuffare kunskapskrav för säljare och även högre krav på en metodik i hur man agerar i säljmötet. Och i slutändan, dessutom högre krav på oss som arbetar med säljledning. Jag skulle säga att vi fick rätt, så ser det ut idag, säger Johan.

Hur ser du på branschen?

– Under alla mina år inom branschen har det pratats om att slutet för telemarketing som kanal är nära. Det var inte sant för 10 år sedan och är definitivt inte sant idag. Däremot ställer våra uppdragsgivare och även deras kunder andra krav på oss. Det görs kvalitetskontroller från uppdragsgivare som inte skulle utförts för ett antal år sedan. Vilket ställer helt andra krav på systemstöd och säljledningens kompetens.

Idag har Diamax arbetat länge med S2, vilket Johan pekar på även kommer till nytta för uppdragsgivare och deras kunder.

– En viktig sak som förenklar för slutkunderna är att de signerar sitt avtal elektroniskt genom S2. För oss är det jättesmidigt att starta ett nytt projekt för en uppdragsgivare och att få in hela uppdragets omfattning. En annan del är enkelheten att knyta mötesbokningar vi gör i S2 till andra uppdrag för samma uppdragsgivare. Systematiken i mötesbokning gör det enkelt både för oss och våra uppdragsgivare att följa processen. Uppdragsgivaren kan enkelt boka om ett möte när det behöver flyttas. Stödet för att importera och synka adresslistor med mera är också väldigt bra.

Hur började då samarbetet med S2? Tidigt insåg Johan och Diamax att de behövde ett bra systemstöd.

– Redan under vårt första år, årsskiftet 2011-2012, valde vi S2. Då främst för att det var ett prisvärt system. Dessutom fick vi ett bra intryck av Erik Åhman och Morgan Sandberg som vi hade mest kontakt med från början. Vad som har gjort att vi hållit fast vid S2 är deras stora engagemang, att de är oerhört lyhörda och angelägna om att möta våra behov.

Johan uppskattar den raka kommunikation som han kan ha med S2.
– De är oerhört bra på problemlösning, det som kallas service recovery. Det är inte ofta som vi har haft problem, men när vi senast hade det så agerade S2 snabbt, utan att komma med fagra löften de inte kan hålla. Tvärtom, när jag frågade Morgan om de visste när problemet skulle vara löst, så sa han: ”Nej det vet jag inte än Johan”. Det är oerhört värdefullt, när det finns något problem så tar de genast itu med det och börjar arbeta på att hitta en lösning.

Under årens lopp har Diamax vuxit till att bli en av Västerbottens största och främsta företag inom branschen med ett 50-tal anställda på de två kontoren i Umeå och Skellefteå, vilket förstås även ställt nya krav på systemstöd.

  • Vi är idag ett helt annat företag än 2012. Då arbetade vi med mötesbokning och ringde ett samtal i taget. Idag är det automatisk uppringning med S2:s dialer och vi kan dra nytta av så mycket mer av systemets fördelar. För oss är det viktigt med enkelheten i S2 och hur våra projekt är kopplade till avtal, hur vi får ut statistik med mera. Det finns tre viktiga aspekter här som jag uppskattar mycket. Dels gäller det smidigheten med det operativa, dialersystemet och GDPR-säkringen, dels backoffice-delen som gör att vi kan stötta våra uppdragsgivare med vad de behöver i form av statistik, orderfiler med mera. Den tredje delen handlar om möjligheterna att kunna arbeta visuellt med uppföljning av försäljning och prestationer hos våra medarbetare och team.

Johan lyfter fram de olika behov det innebär i försäljning och kundservice.

  • Idag arbetar vi med inkommande samtal i kundservice, utgående försäljning gentemot konsumenter och företag (B2C resp B2B) samt dessutom mötesbokning. En del system är bra på utringande samtal, andra är speciellt bra på att hjälpa B2B-företag. För oss är det en stor fördel att S2 kan matcha våra behov inom alla dessa olika arbetsprocesser. Vi har några nya personer i säljledningen som arbetat i andra system och de uppskattar verkligen S2s användarvänlighet och lättöverskådliga informationsvyer. Den information som vi vill ha är otroligt enkel att nå i 95% av fallen.

En av de allra största fördelarna som Johan ser med S2 är tryggheten.

  • Vi känner att det är lätt för oss att fortsätta växa med S2. Idag arbetar vi inte med alla funktioner, men de har redan täckning för de områden där vi vill växa mer, så som kundservice. Det är också enkelt för oss att lägga till fler uppdrag i S2 och växa hos befintliga uppdragsgivare. Dessutom är det lätt för nyanställda att komma in i, vi avsätter fyra timmar för dem att lära sig grunderna och det brukar räcka bra. Det är svårt att göra fel även för nybörjare. Faktiskt är S2 så integrerat i vår verksamhet att det numera känns som Diamax-systemet. Vi som jobbar i Diamax ledning arbetar väldigt hands on i bolaget. Diamax kommer aldrig att bli det superduperstora bolaget med marmor i entrén. Istället har vi björkved i entrén, du får handpåläggning av VDn och får träffa säljkonsulter som är välutbildade och vet vad de pratar om. Vi ser fram emot att fortsätta växa tillsammans med S2, på våra villkor och på vårt sätt, säger Johan Hettinger, VD och medgrundare av Diamax, avslutningsvis.

Härligt att du verkar intresserad!
Vi bjuder gärna på fler insikter om du ger oss förtroendet.

Boka en demo och se hur S2 kan hjälpa just ditt företag

Registrera dig för vårt nyhetsbrev!