JKRS grundades 2012 med affärsidén att hjälpa företag att boka kvalitativa möten. Idag har de breddat sitt erbjudande och hjälper kunder med allt från mötesbokning till försäljning och marknadsföring.
- Vårt arbetssätt ställer höga krav på ett säljstödjande verktyg. Då vi tar betalt per timme låter vi kunderna vara med och styra hur vi ska arbeta. Varje projekt skräddarsys efter kundens behov. Sammantaget gör det att vi måste ha ett flexibelt system för att hantera våra projekt och processer, berättar Robin Söderström, VD och medgrundare av JKRS.
Ett av de mer komplexa kundprojekt de arbetar med idag är för ett företag inom mjukvaruutveckling.
- Idag hjälper vi en del uppdragsgivare med hela deras säljprocess. Ett exempel är ett företag inom mjukvaruutveckling som vi hjälper från första kontakten hela vägen till avslut. I S2 arbetar vi först med kalla samtal åt kunden, sedan bokar vi ett kundmöte, efter kundmötet skickar vi en offert. Sedan följer vi upp offerten och skriver avtal. S2 erbjuder ett system som kan stötta alla de här processerna och som vi dessutom kan växa i. Vi vet inte vad kunderna kommer att önska sig imorgon. Det här tycker jag är den allra största fördelen med S2.
Hur kom det då sig att JKRS valde S2? Robin berättar att de 2018 insåg att de behövde hitta ett nytt säljstödsystem.
- Rapporteringen till våra kunder innebar en stor utmaning. En av våra medarbetare arbetade 30% av sin arbetstid med resultatrapportering i Excel. Därför var S2:s kundlogin en riktig dealmaker för oss. Nu slipper vi alla Excel-dokument. Kunder loggar istället in och kan i realtid se vilka möten som är bokade. Överblicken med bokningsläget på individ- och kontorsnivå är uppskattad. Dessutom kan våra kunder själva rapportera in när ett möte är genomfört eller om det ställts in. Tidigare blev det mycket dialog över telefon och mejl. Resultatet är att vi har fått klart mindre administration och kan erbjuda en avsevärt bättre service till våra kunder.
Vilka andra utmaningar finns i er verksamhet?
- Förra året arbetade vi för över 60 olika uppdragsgivare, som i sin tur kan ha flera projekt igång samtidigt. En stor fördel med S2 är att det är enkelt att skräddarsy projekt utifrån uppdragsgivarens önskemål och att det är enkelt för våra medarbetare att växla mellan olika projekt. Jag skulle säga att det är unikt att det finns ett så stort djup i S2, samtidigt som det är så lätt att använda.
En annan fördel som Robin lyfter fram är enkelheten vid uppstart av ett nytt projekt.
- Det är enkelt att skapa nya projekt och kund- eller medarbetarlogin i S2. Möjligheten att skapa egna formulär är dessutom viktig för oss eftersom vi då kan skräddarsy projekt. S2 har dessutom bra system för GDPR.
För JKRS har valet av S2 gjort att de inte längre behöver ett externt CRM-system.
- I S2 är det smidigt att arbeta med mötesbokning och försäljning för samma uppdragsgivare. Tidigare hade vi två separata system, ett system för att hantera bokningsprocesser och ett system för att hantera säljprocesser. Nu arbetar vi i S2 med alla våra projekt, både våra egna och kundernas projekt.
Det är uppskattat av både mig och mina kollegor. Valet av S2 har gjort att vi bara sänkt våra kostnader, men än viktigare gjort att vi kan arbeta mer effektivt.
Hur ser du på den support som du får av S2?
- Jag har uppskattat deras engagemang redan från den första kontakten med Erik Åhman. Under hela resan tillsammans har de varit serviceminded. Exempelvis löste de övergången från våra tidigare system, med överförande av kunddata, på ett smidigt sätt. De är flexibla och det märks att det finns ett genuint intresse för oss som kund och våra utmaningar. När jag har hört av mig med en lite mer utmanande fråga, har de ofta löst problemet redan dagen efter. Jag skulle säga att de verkligen har en hög servicegrad och tar ödmjukt till sig av vår feedback.
Robin pekar på att marknaden för mötesbokning har utvecklats mycket de senaste tio åren.
- Ser jag tillbaka på hur många i branschen arbetade tidigare, så var det ofta fokus på mängdförsäljning. Idag har marknaden förändrats. Kunder ställer högre krav på kvalitet och vi som företag behöver vara mer flexibla mot våra kunder. S2 har hängt med i utvecklingen och möter idag de behov som finns på marknaden. Vi har inte en strömlinjeformad process utan över 100 olika arbetsprocesser som vi i S2 kan hantera på ett bra sätt, säger Robin Söderström, VD på JKRS avslutningsvis.